AUPARK
BRATISLAVA
TOWER 115
BRATISLAVA
RELAXX
BRATISLAVA
CENTRAL
BRATISLAVA
BORY MALL
BRATISLAVA
AUPARK
ŽILINA
AUPARK
KOŠICE
FORUM
POPRAD

Články

Kardio cvičenie
Pridané: 26.05.2015 | Kategórie: Kardio

Kardio cvičenie

Mnoho ľudí, ktorí sa snažia spáliť tuk, sa stretnú s pojmom kardio tréning – laicky povedané „tréning, ktorý vedie k spaľovaniu tukov“. Kardio však predstavuje skrátený výraz pre kardiovaskulárny.

 

Pre lepšie pochopenie je vhodné vysvetliť, čo tieto pojmy znamenajú a čo ich spája.

 

Kardiovaskulárne cvičenie (ďalej len „kardio“), je akýkoľvek pohyb, ktorý zvýši vašu srdcovú frekvenciu, pričom vzniká vazodilatácia (rozšírenie) ciev v oblastí kostrového svalstva, čoho (pozitívnym) následkom je zlepšenie cirkulácie krvi.

            Tento druh cvičenia je jednou skupinou cvičencov nenávidený a druhou milovaný.  Odhliadnuc od toho, ako sa na kardio pozeráte vy, tento kľúčový tréningový komponent by nemal byť vynechaný zo žiadneho fitnes-cvičebného plánu. Väčšina jednotlivcov vykonáva kardio za účelom spaľovania tukov (niektoré formy  sú účinnejšie v súvislosti s naplňovaním tohto cieľa než iné), avšak spaľovanie tukov je len jedným z mnoho  benefitov, ktoré sa môžu na našom zdraví prejaviť.

 

Medzi najvýraznejšie výhody pravidelného kardio tréningu patrí:

  1. Zlepšenie kardiovaskulárneho systému a posilnenie jeho najdôležitejšej časti – srdca
  2. Zrýchlenie metabolizmu
  3. Zvýšenie tuhosti kostí
  4. Zníženie rizika ochorení srdca a niektorých typov rakoviny
  5. Odbúranie stresu
  6. Dosiahnutie lepšej kvality spánku

 

Ako a ako často cvičiť kardio?

Prvým predpokladom  je, aby ste pri cvičené najskôr dosiahli určitú dávku intenzity, minimálne v rozsahu  50 – 55 % vašej maximálnej srdcovej frekvencie (od čísla 220 odpočítate svoj vek). Druhým predpokladom   je dĺžka samotného cvičenia , ktoré by malo trvať v rozmedzí 20 až 60 minút. Pre najlepší efekt je vhodné počas celej aktivity držať tep v rozmedzí 55 – 80 % svojho maxima.

Pre zdravie srdca stačí vykonávať kardio cvičenie v miernej intenzite aj trikrát do týždňa. Ak chcete schudnúť, optimálne by bolo venovať sa aspoň štyrom takýmto tréningom týždenne. Ak si naň zvyknete a budete potrebovať niečo nové, náročnejšie, môžete skúsiť formy kardia ako HIIT alebo Tabata, ktoré sú intenzívnejšie, efektívnejšie a kratšie, no na druhej strane tieto cvičenia vyžadujú určitú úroveň kondície a zároveň kladú vyššie požiadavky na regeneráciu. 

 

 

Diagnostika trénovanosti

 

Medzi najtradičnejšie metódy patrí Spiroergometrické vyšetrenie na bežiacom páse alebo bicyklovom ergometri, využíva analýzu vydychovaných plynov počas stupňovaného zaťaženia do vita. Určuje aerobný a anaerobný prah.

 

Laktátový test sa využíva pred, počas a po záťaži kde sa  odoberie vzorka krvi z končeka prsta. Hodnoty nám vytvoria laktátovu krivku.

 

Conconiho test pozostáva v realizácii pohybovej činnosti na rovnakých úsekoch neprerušovanou činnosťou postupne sa zvyšujúcou intenzitou do maxima. Pravidelne sa zapisuje v 5sek. intervaloch SF (srdcová frekvencia).

 

 

Mgr. Miroslav Gočik, Bc. Roman Bartolomej Borovský

 

Často navštevované

Rozvrhy a Rezervácie
Zoznam služieb
Novinky
Tréneri a inštruktori
Kontakt
Cenník
Zumba
Prevádzkový poriadok

Mapa stránky

Golem Club odporúča

Novefitness.cz

www.golemclub.sk © PREMIUM FIT s.r.o.
Všetky práva vyhradené.
Vytvorila spoločnosť Plat4M