AUPARK
BRATISLAVA
TOWER 115
BRATISLAVA
RELAXX
BRATISLAVA
CENTRAL
BRATISLAVA
BORY MALL
BRATISLAVA
AUPARK
ŽILINA
AUPARK
KOŠICE
FORUM
POPRAD

Články

Sacharidy, ich význam a funkcia v organizme
Pridané: 12.04.2018 | Kategórie: Fitnes

O sacharidoch vie každý veľa a pritom v podstate nič. Sacharidy sú percentuálne najviac zastúpené v jedálničku každého z nás a sú jedinou makroživinou, ktorá sa začína tráviť už v ústnej dutine. V nasledujúcom článku by som chcel priblížiť, čo sú sacharidy a ako sa správajú v organizme.

Klasifikácia

Sacharidy možno rozdeliť na dve veľké skupiny a to škroby (polysacharidy) a cukry (mono- a oligosacharidy). Práve polysacharidy by mali tvoriť prevažnú časť príjmu sacharidov v našom jedálničku. Medzi škroboviny môžeme zaradiť: ryžu, cestoviny, zemiaky. Z historického hľadiska bolo práve zastúpenie polysacharidov prevažne vyššie ako podiel cukrov, ktorý bol minimálny. Potraviny patriace do škrobovín sú oveľa dôležitejšie. Obsahujú minerálne látky, vitamíny (hlavne B, ale aj vitamín C) a samozrejme vlákninu. Vláknina je najviac obsiahnutá v ovocí a v zelenine, podporuje črevnú motilitu a sekréciu, teda proces trávenia. Základnou zložkou sacharidov je práve glukóza (najjednoduchší cukor). Výsledný produkt trávenia sacharidov je práve glukóza, ktorá „spolupracuje“ s bunkou.

Môžeme hovoriť aj o delení sacharidov na „rýchle a pomalé sacharidy“. Rýchlosťou sa rozumie, ako rýchlo dokáže daná potravina dodať energiu. Ak organizmus prijme rýchly sacharid (cukor), veľmi rýchlo sa dostane glukóza práve do bunky. Ak organizmus prijíma veľké množstvo „rýchlych sacharidov“, deje sa nasledovné a to tzv. „prebytok energie vo forme glukózy“. Po prijatý jednoduchého cukru sa glukóza veľmi rýchlo dostane do krvi a rapídne sa zvýši hladina inzulínu. Organizmus vylúči inzulín práve preto, aby znížil hladinu glukózy v krvi. Tento proces sa nazýva regulácia glykémie. Hladina krvného cukru je teda rapídne znížená často až pod „normál“. Telo však zaregistruje rýchly pokles krvného cukru a vyšle signál „ krvný cukor prudko klesol, treba doplniť energiu!“. Človek dostane pocit hladu a potrebuje sa najesť. Po zjedení jednoduchého = „rýchleho“ cukru sa tento proces opakuje a vzniká už spomínaný „prebytok energie vo forme glukózy“. Telo je inteligentný systém a túto energiu vo forme glukózy si chce uchovať. Nespotrebovanú energiu si uloží v tukovom tkanive. Pri zložitejších sacharidoch sa tento proces nedeje. Po prijatý škrobovín sa pri trávení postupne uvoľňuje glukóza do krvi – organizmus dlhšie trávi, štiepi polysacharidy, čo z názvu „poly“ vyplýva. Nižšie na obrázkoch môžete vidieť priebeh glykémie po prijatí jednotlivých typoch potravín.

Glykemický index (GI)

GI hovorí o tom, ako rýchlo a intenzívne ovplyvní potravina hladinu krvného cukru. Ide o číslo, ktoré má určitú hodnotu. GI nadobúda hodnotu 0-100 pričom číslo 100 nadobúda glukóza, tj. najjednoduchší a najefektívnejší cukor.

 „GI delí sacharidy na rýchle, stredne rýchle a pomalé“.

GI potravín sa dá ovplyvniť „tvrdosťou“ potraviny. Taliansky výrok „AL dente“ má práve aj túto funkciu. Mäkké cestoviny majú výrazne vyšší GI ako tie ktoré sú uvarené „AL dente“. Ďalšou možnosťou ako znížiť GI je vláknina, ktorá spomaľuje trávenie sacharidov. Na záver môžeme spomenúť aj bielkoviny a tuk, ktoré taktiež znižujú glykemický index.

Na záver prikladám grafy ktoré znázorňujú hladinu krvného cukru po prijatí potravín s vysokým a nízkym glykemickým indexom. Na obrázkoch môžete vidieť priebeh glykémie ktorý som opísal vyššie.

 

Autor : Jakub Horváth

 

 

 

 

Často navštevované

Rozvrhy a Rezervácie
Zoznam služieb
Novinky
Tréneri a inštruktori
Kontakt
Cenník
Zumba
Prevádzkový poriadok

Mapa stránky

Golem Club odporúča

Novefitness.cz

www.golemclub.sk © PREMIUM FIT s.r.o.
Všetky práva vyhradené.
Vytvorila spoločnosť Plat4M