AUPARK
BRATISLAVA
TOWER 115
BRATISLAVA
RELAXX
BRATISLAVA
CENTRAL
BRATISLAVA
BORY MALL
BRATISLAVA
AUPARK
ŽILINA
AUPARK
KOŠICE
FORUM
POPRAD

Články

Zdravá strava, športová výživa, doplnky
Pridané: 17.02.2015 | Kategórie: Zdravá strava

V dnešnej dobe pojem „zdravá strava“ asi nemôže byť zaškatuľkovaný na jeden určitý druh stravovania. Popri množstve diét, ktoré nám ponúka internet, knihy, časopisy a televízia, si môžeme vybrať typ stravovania, ktorý zodpovedá nášmu presvedčeniu a filozofii o zdravej výžive. V súčasnosti veľa ľudí aplikuje nejakú diétu. Avšak slovo diéta nemôžeme chápať v úzkom slova zmysle ako obmedzovanie prísunu potravy len za účelom chudnutia. Skôr by som toto slovo charakterizoval ako životný štýl v prijímaní potravy.

 Niektorí ľudia obmedzujú mliečne výrobky, iní zase mäso či obilniny, alebo všetko dokopy. V tomto článku Vám chcem priniesť môj pohľad na zdravú výživu a povieme si v skratke na akom princípe sú založené niektoré z diét.

Ketónová diéta: je to strava založená hlavne na príjme bielkovín a tukov. Veľmi obmedzený je prídel sacharidov a to na menej ako 40g v dennej dávke. Pokiaľ by sme chceli zhodiť nadbytočné kilá, tak tento typ stravovania môže priniesť úspech. Z dlhodobého hľadiska by som ketónovú diétu však neodporúčal, pretože organizmus balansuje na veľmi nízkych (žiadnych) zásobách glykogénu. Pokiaľ chceme vykonávať pohybovú aktivitu vo vyššej intenzite, môže nás to značne limitovať.

Paleo diéta: v poslednej dobe veľmi známa a populárna diéta. Podobne ako v ketónovej diéte ide o výraznú redukciu sacharidov v strave, avšak nie tak radikálne.  Základ tvoria bielkoviny a tuky(živočíšne aj rastlinne), sacharidy by sme mali prijímať výhradne zo zeleniny a ovocia a aj to nie vo veľkých množstvách. Vylučujú sa všetky druhy obilnín, strukoviny a aj mliečne výrobky. V skratke môžeme povedať, že paleo vylučuje najväčšie alergénne látky. Prednosť by sa malo dávať lokálnej zelenine a ovociu, teda takým, ktoré sú dopestované u nás a poznáme ich už veľmi dlho (repa, kapusta, reďkovka, mrkva, petržlen...). Podľa môjho názoru je Paleo lepšia voľba ako ketónová diéta z dlhodobého hľadiska.

RAW food: alebo inač povedané zelená strava. Založená je na konzumácii čerstvej zeleniny a ovocia, semien, orechov a štiav z nich. Niektorí dovoľujú občasne surové ryby alebo mäso (carpaccio). Z môjho pohľadu veľmi bohatá strava na vitamíny a iné mikronutrienty. Ale nie som úplne presvedčený o dostatočnosti na vyvíjajúci sa organizmus detí. Myslím, že deti by mali mať príjem aj kvalitných bielkovín, ktoré nájdeme predovšetkým v mäse.

V tejto časti sa už upriamim na môj osobný pohľad čo sa týka zdravej stravy. Nie som zástanca určitého typu stravovania opísaného vyššie, no zbieraním poznatkov som vytvoril vlastný systém. Súhlasím s tým, aby sme výrazne znížili príjem sacharidov a to predovšetkým jednoduchých cukrov (sladkosti, sladené nápoje atd.). Konzumáciu komplexných sacharidov ako ryža, zemiaky, obilniny, cestoviny by sme mohli tiež obmedziť a byť trošku kreatívnejší čo sa týka nášho jedálneho lístka. No nehovorím, že ich nemôžeme jesť. V dnešnej dobe máme veľký výber potravín a môžeme si naozaj pripraviť veľmi chutné a zdravé zeleninové šaláty a prílohy. Môžu to byť rôzne pyré zo zeleniny, pečená či aj surová zelenina. Nemusíme sa upriamovať na to klasické a zastaralé kombinovanie potravín ako nám ponúka stále ešte 90% reštaurácii v znení nejakého mäsa a prílohy typu zemiaky, ryža, hranolky, opekané zemiaky, krokety. Prečo neskúsime radšej petržlenové pyré, mrkvovo-cuketový šalát a pod.?

Mäso je často spomínaná potravina a vedú sa okolo nej veľké diskusie. Jesť či nejesť? To je naozaj dobrá otázka. Veľa názorov vraví, že mäso zakysľuje organizmus. Na druhej strane zas mäso je veľmi kvalitný zdroj bielkovín a železa, čo športovec tiež potrebuje. Takže môj názor stojí na strane konzumácie mäsa s mierou a nie za každú cenu každý deň. Určite by som uprednostňoval mäso kde poznáte jeho pôvod, viete ako je o zvieratá postarané a čím sú kŕmené. Existujú dnes farmy, ktoré naozaj poskytujú kvalitné mäso.

Moje odporúčania sú konzumovať veľa zeleniny a ovocia (min. 5ks denne). Obilniny by sme mohli zredukovať a ak konzumovať, tak prevažne na raňajky, ale nie stále. Desiata a olovrant by určite mala patriť nejakému ovociu. Obed a večeru si už môžeme prispôsobiť našim zdravým požiadavkám. Či to už bude mäso so zeleninou, alebo šalátom, či čisto zeleninový pokrm je už na Vás a Vašej chuti.

A čo sa týka doplnkov výživy?? Myslím, že ak je strava vyvážená  a kvalitná, tak žiadne doplnky potrebovať nebudeme. :-)

 

Autor: Patrik Viša (Golem Club Avion)

 

 

Často navštevované

Rozvrhy a Rezervácie
Zoznam služieb
Novinky
Tréneri a inštruktori
Kontakt
Cenník
Zumba
Prevádzkový poriadok

Mapa stránky

Golem Club odporúča

Novefitness.cz

www.golemclub.sk © PREMIUM FIT s.r.o.
Všetky práva vyhradené.
Vytvorila spoločnosť Plat4M